بررسی آیه ولایت ـ قسمت اول
پایگاه تحقیقاتی اسلام تکس
اثبات اسلام ، تشیع و پاسخ به شبهات + اسناد تصویری و اینترنتی

اثبات نزول آیه ولایت در حق حضرت علی (ع) از کتب اهل سنت

بسم الله الرحمن الرحیم
انّما وليكم الله ورسوله والذين امنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون  مائده/55
این است و جز اين نيست كه ولى شما خداست و رسول او و آنان كه ايمان آورده‏اند، همان ايمان آورندگانى كه اقامه نماز و اداى زكات مى‏كنند در حالى كه در ركوع نمازند.
نزول آیه در حق امام علی علیه السلام
ابن تیمیه در مقام رد نزول آیه ی ولایت در حق امام علی (ع) ، می گوید:
أما أهل العلم الكبار أهل التفسير مثل تفسير محمد بن جرير الطبري و بقي بن مخلد و ابن أبي حاتم فلم يذكروا فيها مثل هذه الموضوعات.
اما بزرگان اهل علم از مفسرین مثل ابن جرير طبري و ... و ابن ابي حاتم که جعليات را نقل نمي‌کنند، اين شأن نزول جعلی را نقل نکرده‌اند .
منهاج السنة النبوية - ج 7 ص 13
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=108&ID=413&idfrom=733&idto=745&bookid=108&startno=1
این در حالی است که هم ابن ابی حاتم و هم طبری ، در تفسیرشان روایاتی را در این باره آورده اند!!
1. ابن ابی حاتم:
وی 4 روایت با اسناد مختلف و معتبر ، درباره ی نزول این آیه در حق امام علی (ع) می آورد:
تفسیر ابن ابی حاتم - ج 4 ص 1162
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2501_تفسير-ابن-أبي-حاتم-ابن-أبي-حاتم-الرازي-ج-٤/الصفحة_110#top

که در آدرس زیر ، ۲ تا از سندها تصحیح شده است :

http://www.valiasr-aj.com/lib/ghefari/04.htm#_Toc244436246
2. محمد بن جریر طبری:
او نیز چندین روایت با اسناد مختلف در این باره آورده است:
تفسیر طبری - ح 11174 >...
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?indexstartno=0&hflag=1&pid=170399&bk_no=338&startno=0

که در آدرس زیر یکی از اسنادش ، تصحیح شده است :

http://www.valiasr-aj.com/lib/ghefari/04.htm#_Toc244436248
راویان نزول آیه ی ولایت در حق امام علی علیه السلام از صحابه
اول: ابن عباس
سند اول:
اسباب النزول واحدی - ح 175
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=732&hid=175&pid=
واحدی نیشابوری تمام روایاتش را تصحیح کرده است:
http://islamtxt.ir/node/346
سند دوم:
انساب الاشراف للبلاذری - ص 150 ح 151
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/3425_انساب-الأشراف-البلاذري/الصفحة_145#top
ابن کثیر در مورد این سند می گوید:
وَهَذَا إِسْنَاد لَا يُقْدَح بِهِ
این سند ، قدح و خدشه ای ندارد.
تفسیر ابن کثیر - ذیل آیه ی 55 مائده
http://quran.al-islam.com/Page.aspx?pageid=221&BookID=11&Page=117
سند سوم:
الأمالی الخیمسیة للشجری الجرجانی - ح 491
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=747&hid=491&pid=
سند چهارم:
الأمالی الخیمسیة للشجری الجرجانی - ح 492
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=747&hid=492&pid=
سند پنجم:
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص 210 ح 217
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_203#top
شرح حال حاکم حسکانی و اثبات وثاقت و سنی بودن وی در :
http://islamtxt.ir/node/83
سند ششم:
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص 210 ح 218
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_203#top
سند هفتم:
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص 211 ح 220
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_204#top
سند هشتم:
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص 212 ح 221
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_205#top

تصحیح سند طریق هشتم:

http://moflehon.ir/?p=598
دوم: امام علی علیه السلام
معرفة علوم الحدیث حاکم نیشابوری - ص 102 ح 210
http://www.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=595&hid=210&pid=

تصحیح سندی این طریق :

http://www.valiasr-aj.com/lib/ghefari/04.htm#_Toc244436249
سوم: عمار بن یاسر
المعجم الأوسط للطبرانی - ج 7 ص 130 ح 6228
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=85&ID=773&idfrom=6181&idto=6327&bookid=85&startno=22

تصحیح سندی این طریق :

http://moflehon.ir/?p=559
چهارم: ابو رافع
المعجم الکبیر للطبرانی - ج 1 ص 321 ح 955
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=84&ID=953
پنجم: ابوذر غفاری
تفسیر الثعلبی - ج 4 ص 80
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2532_تفسير-الثعلبي-الثعلبي-ج-٤/الصفحة_0?pageno=80#top
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص229ح 235
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_219#top
ششم: مقداد بن اسود
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص 228 ح 234
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_218#top
هفتم: جابر بن عبدالله
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص224 ح 232
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_215#top
هشتم: أنس بن مالک
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص 215 ح 223
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_207#top
نهم: عبدالله بن سلام
 ابن اثیر جزری در کتاب جامع الاصولش که فقط روایات صحاح سته را آورده است ، می نویسد:
() 6515 . عبد الله بن سلام - رضي الله عنه - :قال : أتيت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- ، ورهط من قومي، فقلنا : إن قومنا حادونا لما صدقنا الله ورسوله، وأقسموا لا يكلمونا، فأنزل الله تعالى : {إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا} [المائدة: 55] ثم أذن بلال لصلاة الظهر ، فقام الناس يصلون، فمن بين ساجد وراكع وسائل، إذا سائل يسأل ، فأعطاه علي خاتمه ، وهو راكع ، فأخبر السائل رسول الله -صلى الله عليه وسلم- ، فقرأ علينا رسول الله -صلى الله عليه وسلم- : « {إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا ، الذين يقيمون الصلاة ، ويؤتون الزكاة، وهم راكعون. ومن يتول الله ورسوله والذين آمنوا ، فإن حزب الله هم الغالبون} [المائدة: 55 ، 56] ». أخرجه ...
جامع الأصول من أحاديث الرسول - ابن اثیر جزری - ج 8 ص 6515 ح 6515
http://islamport.com/d/1/mtn/1/40/1225.html
طبق نقل علمای شیعه ، این روایت را نسائی در سننش آورده بوده است ولی الآن اثری از آن نیست و همانطور که می بینید کتاب جناب ابن اثیر را هم تحریف کرده اند!!
علاوه بر صحابه ی مذکور ، عده ای از تابعین هم این آیه را درباره ی امام علی (ع) دانسته اند :
أحکام القرآن للجصاص - ج 2 ص 625
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?indexstartno=0&hflag=&pid=668493&bk_no=4120&startno=1
و مرسل تابعی هم که برای اهل سنت ، حجت است .
^^^
حال به کلام ابن تیمیه توجه کنید که می گوید:
تعدد الطرق وكثرتها يقوى بعضها بعضا حتى قد يحصل العلم بها ولو كان الناقلون فجارا فساقا
زيادي و تعدد طرق نقل حديث برخي برخي ديگر را تقويت مي كند كه خود زمينه علم به آن را فراهم مي كند ؛ اگر چه راويان آن فاسق و فاجر باشند.
كتب ورسائل وفتاوى شيخ الإسلام ابن تيمية - ج 18 ، ص 26
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?ID=1161&start=&idfrom=1773&idto=1776&bookid=22&Hashiya=4
بدر الدين عينى (متوفاي 855 هـ) در عمدة القارى به نقل از محيى الدين نووى مى‌نويسد:
وقال النووي في (شرح المهذب): إن الحديث إذا روي من طرق ومفرداتها ضعاف يحتج به، على أنا نقول: قد شهد لمذهبنا عدة أحاديث من الصحابة بطرق مختلفة كثيرة يقوي بعضها بعضا، وإن كان كل واحد ضعيفا.
نووى در شرح مهذب گفته است: اگر روايتى با سند‌هاى گوناگون نقل شود؛ ولى برخى از راويان آن ضعيف باشند، بازهم به آن احتجاج مى‌شود، افزون بر اين كه ما مى‌گوييم: تعدادى حديث از صحابه و از راه‌هاى گوناگونى نقل شده است كه برخى از آن برخى ديگر را تقويت مى‌كنند؛ اگرچه هريك از آن احاديث ، ضعيف باشند.
عمدة القاري شرح صحيح البخاري - ج 3، ص 307
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/1808_عمدة-القاري-العيني-ج-٣/الصفحة_307#top
جلال الدین سیوطی نیز با توجه به قاعده ی فوق پس از نقل چند روایت درباره ی آیه ی ولایت ، می گوید:
فهذه خمس طرق لنزول هذه الآية الكريمة في التصدق على السائل في المسجد يشد بعضها بعضا
الحاوی للفتاوی - الفتاوی الفقهیة - کتاب الزکاة - بذل العسجد لسؤال المسجد - ص 104
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=130&ID=63&idfrom=84&idto=87&bookid=130&startno=3
همو در جای دیگر می نویسد:
قوله تعالى «إنما وليكم الله» الآية أخرج الطبراني في الأوسط بسند فيه مجاهيل عن عمار بن ياسر قال وقف على علي بن أبي طالب سائل وهو راكع في تطوع فنزع خاتمه فأعطاه السائل فنزلت «إنما وليكم الله ورسوله» الآية وله شاهد قال عبد الرازق حدثنا عبد الوهاب بن مجاهد عن أبيه عن ابن عباس «إنما وليكم الله ورسوله» الآية قال نزلت في علي بن أبي طالب وروى ابن مردويه عن وجه آخر عن ابن عباس مثله وأخرج أيضا عن علي مثله وأخرج ابن جرير عن مجاهد وابن أبي حاتم عن سلمة بن كهيل مثله فهذه شواهد يقوي بعضها بعضا .
 باب النقول - ج 1 ص 81
http://islamport.com/w/qur/Web/1049/82.htm
اجماع علما بر نزول آيه ولايت در شأن امير المؤمنين عليه السلام
1. قاضی عضد الدین ایجی
وی می نویسد: 
وأجمع أئمّة التفسير أنّ المراد علي .
تمام پيشوايان تفسير اجماع دارند بر اين كه اين آيه در باره (امام) علي (عليه السلام) نازل شده است .
الإيجي ، ‌عضد الدين عبد الرحمن بن أحمد الوفاة: 756هـ ، كتاب المواقف ، ج 3 ، ص 601 ، دار النشر : دار الجيل - لبنان - بيروت - 1417هـ - 1997م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : عبدالرحمن عميرة.
http://shamela.baharsound.ir/41400/3/601
ایجی این عبارت را از یک شیعه نقل میکند ولی رد نمیکند و در واقع می پذیرد.
2. سید شریف جرجانی
وی که کتاب مواقف ایجی را شرح داده است وقتی به عبارت فوق می رسد ، آن را رد نمی کند.
3. سعد الدین تفتازانی
وی مي نويسد :
نزلت باتفاق المفسرين في علي بن أبي طالب رضي الله عنه حين أعطى السائل خاتمه وهو راكع في صلاته وكلمة إنما للحصر بشهادة النقل والاستعمال.
اين آيه ، به اتفاق مفسران در حق علي بن أبي طالب (عليه السلام) بعد از آن كه در حال ركوع نماز به سائل انگشتر داد نازل شده است.
التفتازاني ، سعد الدين مسعود بن عمر بن عبد الله ( الوفاة: 791هـ)، ج 2 ص 288، شرح المقاصد في علم الكلام ، دار النشر : دار المعارف النعمانية - باكستان - 1401هـ - 1981م ، الطبعة : الأولى
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/4502_شرح-المقاصد-في-علم-الكلام-التفتازاني-ج-٢/الصفحة_287#top
 او نيز از مناقشه در اين اجماع خودداري ورزيده در حالي که در صدد نفي اصل دليل امامت است.
4. علی بن محمد قوشجی
علی بن محمد قوشجی می نویسد:
انها نزلت باتفاق المفسرین فی حق علی بن ابی طالب حین اعطی السائل خاتمه و هو راکع فی صلاته
اين آيه به اتفاق مفسران در حق علي بن ابي طالب نازل شده است و اين در زماني بود که آن حضرت انگشتري خود را در حال رکوع به سائل بخشيد.
شرح تجرید الاعتقاد ص368 _ مخطوط
او نيز نسبت به اصل ادعاي شيعه مبني بر وجود چنين اجماعي سکوت کرده و با آن مخالفت نکرده است.
5. شهاب الدین آلوسی
وی در تفسير خود مي‌گويد :
وغالب الأخباريين على أنها نزلت فى على كرّم الله تعالى وجهه
تفسیر الآلوسی - ج 6 ص 167
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2707_تفسير-الآلوسي-الآلوسي-ج-٦/الصفحة_166#top
و در جاي ديگر مي‌گويد :
والآية عند معظم المحدثين نزلت فى علي كرّم الله تعالى وجهه 
تفسیر الآلوسی - ج 6 ص 186
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2707_تفسير-الآلوسي-الآلوسي-ج-٦/الصفحة_185#top


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسین